W polskim obiektywie

  • Występują 4 tytuły krótkometrażowe

 

„All on a Mardi Gras Day”

TYTUŁ ORYGINALNY: All on a Mardi Gras Day
TYTUŁ ANGIELSKI: All on a Mardi Gras Day

Reżyseria i scenariusz: Michał Pietrzyk
Zdjęcia: Gabriel Bienczycki
Muzyka: Kai Engel
Występują: Demond Melancon
Kraj produkcji: USA
Rok produkcji: 2019
Czas trwania: 22 min.
Nagrody i festiwale: Berlinale 2019, Tribeca FF 2019, Milano FF 2019, Seattle MFF 2019 – najlepszy dokument krótkometrażowy, Chicago MFF 2019 – nagroda publiczności dla najlepszego krótkiego metrażu, Rhode Island MFF 2019 – najlepszy dokument krótkometrażowy
Polska premiera

OPIS:
Przez cały rok Demond, przedstawiciel społeczności afroamerykańskiej w Nowym Orleanie, przygotowuje imponujący strój na ostatni dzień karnawału, aby jako Wielki Wódz wziąć udział w pochodzie ulicznym, tzw. Mardi Gras Indians. Jest to hołd składany Indianom, którzy w przeszłości udzielili niewolnikom schronienia, ale także sposób na życie, tworzenie więzi wśród społeczności lokalnej oraz szerzenie dobrego przykładu wśród młodych.

OPIS REŻYSERA:
Michał Pietrzyk – polski reżyser, który w wieku 10 lat wyemigrował z rodziną do USA. Swoją karierę rozpoczynał jako montażysta telewizyjny, a następnie producent wykonawczy. Ma na swoim koncie ponad 130 godzin materiałów wyprodukowanych dla kanałów National Geographic, Travel, Discovery. All on a Mardi Gras Day to jego pierwszy dokument niezależny.


 

“Jestem z Doumga”

TYTUŁ ORYGINALNY: Jestem z Doumga
TYTUŁ ANGIELSKI: I am from Doumga

Reżyseria i scenariusz: Małgorzata Frymus
Zdjęcia: Łukasz Nyks
Muzyka: Samba Seck, Amadou Mbaye
Występują: Amadou Sy, Ibrahim Sy
Kraje produkcji: Polska, Senegal
Rok produkcji: 2019
Czas trwania: 41 min.
Nagrody i festiwale: FF Szczecin 2019

OPIS:
Obywatel Polski i Senegalu, mieszkaniec Stargardu Szczecińskiego, absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, od kilkunastu lat pracujący w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Zachodniopomorskiego, radny miejski, mąż, ojciec i dziadek. To tylko niektóre z określeń charakteryzujących Amadou Sy, który po raz pierwszy przyjechał do Polski w 1978 roku. W dokumencie Małgorzaty Frymus poznajemy Amadou, który opowiada historię swojego przyjazdu do Polski, wspomina dzieciństwo i lata szkolne w Senegalu, trudne początki w obcym kraju i miłość do Polki, a także zabiera widzów do rodzinnej wioski Doumga.

OPIS REŻYSERA:
Małgorzata Frymus – publicystka i dziennikarka radiowa pracująca w Polskim Radiu Szczecin. Współpracowała z Telewizją Polską przy realizacji wielu reportaży i programów telewizyjnych. Autorka sześciu filmów dokumentalnych, w tym: Historie z celuloidu (2014) i Wielka zielona ściana, Afryka-Afryce (2015).


 

“Kiedy zabraknie ryb”

TYTUŁ ORYGINALNY: Stolen Fish
TYTUŁ ANGIELSKI: Stolen Fish

Reżyseria i scenariusz: Gosia Juszczak
Zdjęcia: Filip Drożdż
Muzyka: ST Gambian Dream
Kraje produkcji: Wielka Brytania, Polska, Hiszpania
Rok produkcji: 2020
Czas trwania: 30 min.
Nagrody i festiwale: Sheffield Doc/Fest 2020 – jeden z dziesięciu najbardziej radykalnych filmów na Sheffield wg magazynu Vice, Watch Docs 2020, Człowiek w Zagrożeniu 2020, Sustainable Living FF Istanbul 2020

„Kiedy zabraknie ryb rzuca światło na prawdziwe konsekwencje globalizacji i na to, jak bogate kraje czerpią zyski z zagrożonych regionów.” – Katie Goh, „Vice Magazyn”

OPIS:
Gambia to kraj o powierzchni jedenastu tysięcy kilometrów kwadratowych i dwóch milionach ludności żyjącej przede wszystkim z rybołówstwa, w którym chińskie fabryki mączki rybnej zagrażają życiu i zdrowiu jego mieszkańców i mieszkanek. Małgorzata Juszczak w swym dokumencie pokazuje, jakie skutki dla Gambijczyków ma działalność chińskich fabryk, które uciekając się często do nielegalnych metod, pozyskują na ogromną skalę ryby z przeznaczeniem na pokarm dla zwierząt w Chinach i krajach Unii Europejskiej. Efektem ich obecności jest pogłębiające się ubóstwo, wzrost cen ryb w całej Gambii, znaczące zmniejszenie populacji ryb i zanikanie niektórych gatunków, niszczenie wybrzeża, rozdzielanie rodzin i zwiększenie migracji Gambijczyków.

OPIS REŻYSERA:
Gosia Juszczak – dziennikarka, reżyserka filmów dokumentalnych, fotografka i tłumaczka. Współpracowniczka pisma Le Monde diplomatique. Była obserwatorką praw człowieka na Okupowanych Terytoriach Palestyńskich. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na prawach człowieka, sprawach społecznych i kwestiach dotyczących migracji.


 

„Touring Club de Catastrophe ”

TYTUŁ ORYGINALNY: Touring Club de Catastrophe
TYTUŁ ANGIELSKI: Touring Club de Catastrophe

Reżyseria, scenariusz i zdjęcia: Marek Kucharski
Muzyka: Jakub Kasznia, Piotr Dąbrowski
Kraj produkcji: Polska, Madagaskar
Rok produkcji: 2020
Czas trwania: 7 min.
Nagrody i festiwale: On Art FF

OPIS:
Touring Club de Catastrophe to 8 mm film będący dziennikiem pseudonaukowca i kolonizatora. Z chłodnej narracji dowiadujemy się, jakie warunki są potrzebne do rozwoju cywilizacji na danym obszarze. Jest to swoista podróż do ciemnej strony świadomości postkolonialnej.

OPIS REŻYSERA:
Marek Kucharski – artysta i filmowiec inspirujący się w swoich pracach podróżami i konfrontacją z odmiennością. Jego praca Return znalazła się w pierwszej trójce najlepszych realizacji na 6. Festiwalu Filmów Wideo w Dżakarcie. Swoje realizacje pokazywał m.in. w Australii, UK, Meksyku i Chinach.