BEFORE AFRYKAMERA silent cinema: Kosmos jest sztos / Space is the Place

  • Muzyka Sun Ra
  • Występują Sun Ra, Raymond Johnson, Barbara Deloney, Erika Leder, Christopher Brooks
  • Rok produkcji 1974
  • Czas trwania 81 min.

Sztandarowe dzieło afrofuturyzmu, pod które fundament położył wykład uniwersytecki „The Black Man in the Cosmos” prowadzony przez Sun Ra. Jedyny w swoim rodzaju film, będący zarazem awangardowym science fiction, albumem wizualnym i blaxploitation, opowiada o misji osiedlenia Afroamerykanów na nowo odkrytej planecie. Środkiem transportu ma być free jazz Sun Ra i jego Arkestry – muzyka zakładająca wyzwolenie już w samej nazwie. Co za tym idzie, „Space is the Place” nie tylko przeciwstawia się kapitalizmowi i białej władzy, ale staje w opozycji do podszytego przemocą aktywizmu Czarnych Panter. Według filozofii Sun Ra zmiana świadomości społecznej może nastąpić wyłącznie poprzez muzykę. Utopijne, ale jakże piękne.

 

The flagship work of Afrofuturism, for which the foundation was laid by the university lecture 'The Black Man in the Cosmos’ given by Sun Ra. This one-of-a-kind film, which is simultaneously avant-garde science fiction, a visual album and blaxploitation, tells the story of a mission to settle African-Americans on a newly discovered planet. The means of transport? The free jazz of Sun Ra and his Arkestra – music that assumes liberation in its very name. Consequently, 'Space is the Place’ not only opposes capitalism and white power, but stands in opposition to the violence-laden activism of the Black Panthers. According to Sun Ra’s philosophy, a change in social consciousness can only come about through music. Utopian, but so beautiful.

opis reżysera

John Coney – twórca, który jest znany przede wszystkim jako reżyser filmu “Kosmos jest sztos”. To również producent filmu “Hardcore”, uznanego artysty wizualnego i rzeźbiarza Waltera De Marii.  

 

John Coney – a filmmaker who is best known as the director of the film 'Space is the Place’. He is also the producer of the film 'Hardcore’, by acclaimed visual artist and sculptor Walter De Maria.