AfroSzorty Vol. 2 – Africa Calling

    AFRICA CALLING, 118 min.
    1. Precious Hair & Beauty / Opowieści z salon fryzjerskiego, reż. John Ogunmuyiwa, UK/2021, 11 min. Polish premiere

    OPIS: 

    W niewielkim afrykańskim salonie fryzjerskim znajdującym się na jednej z ruchliwych londyńskich ulic toczy się prawdziwe życie niewielkiej społeczności. Pojawiają się klienci, rodzina i sprzedawcy, za oknem obserwujemy wyznawców religijnych, kłócące się pary i sytuacje wymykające się ludzkiemu rozumowi. A wszystko odbywa się z udziałem i pod czujnym okiem ciepłej, życzliwej właścicielki, nazywanej przez wszystkich Ciocią.

    OPIS REŻYSERA: 

    John Ogunmuyiwa – urodzony w Nigerii i wychowany w Londynie nagradzany filmowiec. W swoich dokumentach i filmach fabularnych nieustannie zadaje pytanie o to, co to znaczy być normalnym. Wykorzystując jako podstawę codzienną obserwację, wnosi do swoich filmów odrobinę surrealizmu, aby finalnie przedstawiać swoje historie ukazane z różnych perspektyw. 

    DESCRIPTION: 

    A small African hair salon located on one of London’s busy streets is the scene of everyday life of a small community. Clients, family and vendors appear, outside the window we observe religious believers, quarrelling couples and situations that escape human reason. And it all takes place under the watchful eye of the warm, friendly owner Aunty.

    DIRECTOR’S BIO: 

    John Ogunmuyiwa – Nigerian-born and London-raised award-winning filmmaker. In his documentaries and feature films, he continually asks the question of what it means to be normal. Using everyday observation as a basis, he brings a touch of surrealism to his films to ultimately present his stories shown from different perspectives. 

    2. Astel, reż. Ramata-Toulaye Sy, Senegal/2021, 24 min. Polish premiere

    OPIS: 

    Młoda dziewczyna imieniem Astel mieszkająca w niewielkiej wiosce na północy Senegalu jest bardzo  mocno związana z ojcem, któremu codziennie pomaga przy wypasie krów w buszu. Gdy pewnego dnia ojciec uświadamia sobie, że Astel nie jest już małą dziewczynką, odsuwa ją od siebie, co mocno ją rani. Ramata-Toulaye SY stworzyła bardzo subtelny obraz, ukazujący przejście z dzieciństwa w wiek nastoletni.      

    OPIS REŻYSERA: 

    Ramata-Toulaye SY – francusko-senegalska reżyserka mieszkająca w Dakarze i Paryżu, która ukończyła studia z zakresu sztuk performatywnych ze specjalizacją kino oraz scenariopisarstwo. Pracowała jako scenarzystka przy filmie “Sibel” (reż. Cagla Zencirci i Guillarme Giovanetti) oraz “Notre-Dame of the Nile” (reż. Atiq Rahimi), który otrzymał Kryształowego Niedźwiedzia na Berlinale w 2020 r.      

    DESCRIPTION: 

    A young girl named Astel, living in a small village in the north of Senegal, has a strong bond with her father, whom she helps every day to herd cows in the bush. When one day her father realises that Astel is no longer a little girl, he pushes her away, which hurts her deeply. Ramata-Toulaye Sy has created a very subtle image, showing the transition from childhood to adolescence.      

    DIRECTOR’S BIO: 

    Ramata-Toulaye Sy is a French-Senegalese director living in Dakar and Paris, who graduated in performing arts with a specialisation in cinema and screenwriting. She worked as a screenwriter on 'Sibel’ (dir. Cagla Zencirci and Guillarme Giovanetti) and 'Notre-Dame of the Nile’ (dir. Atiq Rahimi), which received the Crystal Bear at the Berlinale in 2020.

    3. Jua Kali / Jua Kali – żar słońca, reż. Joash Omondi, Kenia/2022, 17 min. 58′ Polish premiere

    OPIS: 

    Młoda dziewczyna imieniem Diana zajmuje się sprzątaniem mieszkań klasy średniej i bogatych Kenijczyków. Codziennie wykonuje niesłychanie ciężką pracę, aby doprowadzić do porządku mieszkania po obfitych imprezach, całotygodniowym bałaganie czy bardzo intymnych zdarzeniach. Robi to niezwykle uczciwie i dokładnie, aż do momentu, gdy doznaje bolesnego urazu kręgosłupa.      

    OPIS REŻYSERA: 

    Joash Omondi – filmowiec mieszkający w Nairobi. Oprócz tworzenia filmów reklamowych czy klipów muzycznych (m.in.: dla laureatki nagrody MTV Sauti Sol) był scenarzystą, montażystą i kompozytorem do filmów “Youth to Youth Fund” i “Owino” (nagroda dla najlepszego dokumentu międzynarodowego na Festiwalu Filmów Niezależnych w Rzymie). 

    DESCRIPTION: 

    A young girl named Diana is in charge of cleaning the flats of middle-class and wealthy Kenyans. Every day she does incredibly hard work to make the flats shiny and clean after lavish parties, a week’s worth of trash or very intimate events. She does this honestly and thoroughly,  even at the expense of her own health.      

    DIRECTOR’S BIO: 

    Joash Omondi – filmmaker based in Nairobi. In addition to making commercials or music videos (e.g.: for MTV award winner Sauti Sol), he was the scriptwriter, editor and composer for the films Youth to Youth Fund and Owino (award for best international documentary at the Rome Independent Film Festival).

    4. CAI-BER, reż. Ahmed Abdelsalam, Egipt/2021, 17 min. Polish premiere

    OPIS: 

    Podczas imprezy w jednym z egipskich klubów Nur gubi torebkę z paszportem i biletami na lot do Niemiec, który ma za kilka godzin. Z pomocą chłopaka udaje jej się odzyskać prawie wszystkie zgubione rzeczy. Zupełnie przez przypadek Youssef dowiaduje się jednak, że jego dziewczyna nie zamierza już więcej wracać do Egiptu, w którym nie widzi dla siebie przyszłości.

    OPIS REŻYSERA: 

    Ahmed Abdelsalam – reżyser filmów, reklam i klipów wideo mieszkający w Kairze. Ukończył studia reżyserskie w MetFilm w Londynie. Swoją karierę zaczynał jako asystent reżysera      przy takich filmach pełnometrażowych jak: “Eshtebak” (2016), “Tayea” (2018) i “Qabeel” (2019). “CAI-BER” to jego debiut krótkometrażowy. 

    DESCRIPTION: 

    During a party in an Egyptian club, Nur loses her handbag containing her passport and tickets for a flight to Germany, which is leaving in just a few hours. With the help of her boyfriend, she manages to recover almost all her lost belongings. By complete coincidence, however, Youssef learns that his girlfriend has no intention of returning to Egypt, where she sees no future for herself.

    DIRECTOR’S BIO: 

    Ahmed Abdelsalam is a film, commercial and video director based in Cairo. He graduated as a director from MetFilm in London. He started his career as an assistant director on feature films such as: „Eshtebak” (2016), „Tayea” (2018) and „Qabeel” (2019). 'CAI-BER’ is his short film debut. 

    5. A Lisbon Affair / Lizboński romans, reż. Hoji Fortuna, Angola/2021, 14 min. 25′ Polish premiere

    OPIS: 

    Waldo, który mieszka w Berlinie, przyjeżdża do Lizbony, aby spotkać się z mieszkającą tam przyjaciółką Shey. W przeszłości próbowali stworzyć związek, ale nieporozumienia i strach przed zranieniem nie pozwoliły być im razem. Teraz w Lizbonie, stolicy odkrywców i kolonizatorów, rozpoczynają swój romans na nowo. 

    OPIS REŻYSERA: 

    Hoji Fortuna – angolsko-portugalski aktor, który zdobył nagrodę AMAA. W 1994 r. wyemigrował do Portugalii, gdzie rozpoczął karierę aktorską, która zaprowadziła go do Nowego Jorku. Od tego czasu występował w wielu międzynarodowych filmach i brał udział w projektach telewizyjnych. “Lizboński romans” to jego debiut reżyserski.

    DESCRIPTION: 

    Waldo, who lives in Berlin, comes to Lisbon to meet his friend Shey. In the past they tried to form a relationship, but misunderstandings and fear of getting hurt prevented them from being together. Now in Lisbon, the capital of explorers and colonisers, they begin their romance anew. 

    DIRECTOR’S BIO: 

    Hoji Fortuna is an Angolan-Portuguese actor who won an AMAA award. In 1994, he emigrated to Portugal, where he began an acting career that took him to New York. Since then, he has appeared in many international films and participated in television projects. 'Lisbon Romance’ is his directorial debut.

    6. He’s Dead Now / On jest teraz martwy, reż. Tarek El Sherbeny, Egipt/2022 12 min. Polish premiere

    OPIS: 

    W trakcie jednego z zimnych wieczorów w Kairze trwa pogrzeb ojca rodziny. Ceremonię w meczecie zakłóca przybycie żony zmarłego, która zaczyna wykrzykiwać wśród zebranych, że mąż ją zdradzał i zniszczył jej życie. Zdenerwowaną kobietę zabierają jej córka i syn Hazem, który zamierza skończyć ten wieczór u znajomej w burdelu. 

    OPIS REŻYSERA: 

    Tarek El Sherbeny – egipski filmowiec mieszkający w Kairze. Po ukończeniu inżynierii postanowił rozwijać swoje upodobanie do kina i zaczął realizować krótkie metraże. Jego ostatni eksperymentalny film krótkometrażowy “Magma” (2021) zakwalifikował się do oficjalnego konkursu na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Aleksandrii, gdzie był filmem o najniższym budżecie. “On jest teraz martwy” to debiut fabularny tego reżysera. 

    DESCRIPTION: 

    On a cold Cairo evening the funeral of a family patriarch is underway. The ceremony at the mosque is disrupted by the arrival of the deceased’s wife, who starts shouting among those gathered that her husband has cheated on her and destroyed her life. The upset woman is taken away by her daughter and son Hazem, who intends to end the evening at a friend’s brothel.

    DIRECTOR’S BIO: 

    Tarek El Sherbeny is an Egyptian filmmaker living in Cairo. After graduating in engineering, he decided to develop his taste for cinema and started making short films. His last experimental short film 'Magma’ (2021) qualified for the official competition at the Alexandria Short Film Festival, where it was the lowest budget film. 'He’s Dead Now’ is the director’s feature debut.

    7. Still Life / Martwa natura, reż. Diana Ali Chire, USA/2021, 4 min. 4′ Polish premiere

    OPIS: 

    Diana Ali Chire połączyła w swoim filmie obrazy i dzieła sztuki z głosami przemawiających z nich czarnych kobiet. Zostały one ożywione przez reżyserkę, aby opowiedzieć historie wykluczenia kobiet, które niestety mogłyby być także współczesnymi scenariuszami.

    OPIS REŻYSERA: 

    Diana Ali Chire – artystka i filmowczyni urodzona w Dżibuti, dorastająca w Londynie, a obec     nie mieszkająca w Los Angeles. Zajmuje się mediami tradycyjnymi i nietradycyjnymi, tj. performance, fotokolaże czy wideoinstalacje. W swoich pracach podejmuje tematy kobiecej seksualności i tożsamości rasowej, ukazując je w surowy i bezkompromisowy sposób. Stara się również rozwijać idee związane z diasporą czarnych kobiet.     

    In her film, Diana Ali Chire combined paintings and artworks with the voices of black women speaking from them. They were brought to life by the director to tell stories of women’s exclusion, which unfortunately could also be contemporary scenarios.

    DIRECTOR’S BIO: 

    Diana Ali Chire – artist and filmmaker born in Djibouti, who grew up in London and currently resides in Los Angeles. She works in traditional and non-traditional media, i.e. performance, photo collages and video installations. Her work explores themes of female sexuality and racial identity, portraying them in a raw and uncompromising way. She also tries to develop ideas related to the diaspora of black women.

    8. Flawless / Nieskazitelna, reż. Anaïs Lonkeu, Francja/2021, 17 min. 9′ Polish premiere

    OPIS: 

    Mała dziewczynka Laura wierzy, że jeśli czarny coś zepsuje, to znika. Tak stało się z jej ulubionym prezenterem telewizyjnym. Strach powoduje, że Laura nie może poradzić sobie z nauką i odpowiadaniem przy tablicy przed całą klasą. Wskutek bycia niedoskonałą pewnego dnia znika… 

    OPIS REŻYSERA:

    Anaïs Lonkeu – po ukończeniu studiów filmowych rozpoczęła pracę w departamencie produkcji szkoły filmowej La Fémis w Paryżu. We wszystkich swoich projektach dba o to, aby osoby kolorowe odgrywały wiodące i interesujące role.

    DESCRIPTION: 

    A young girl Laura believes that if a black person messes up something, he or she disappears. This is what happened to her favourite TV presenter. Fear makes Laura unable to cope with studying and answering at the blackboard in front of the whole class. As a result of being imperfect, one day she disappears…. 

    DIRECTOR’S BIO:

    Anaïs Lonkeu – after completing her film studies, she started working in the production department of La Fémis film school in Paris. In her projects she ensures that people of colour play leading and interesting roles.