Społeczność LGBTQ+ nie jest jednorodna, co dawniej w ruchu gejowskim często pomijano, prowadząc do wewnętrznej nierówności. Dziś, dzięki intersekcjonalnemu podejściu, wiemy, że doświadczenia osób queerowych mogą różnić się diametralnie, zwłaszcza w przypadku osób czarnoskórych. Fabulous zabiera nas na obrzeża francuskiego imperium, do Gujany Francuskiej, gdzie poznajemy główną bohaterkę, Lasseindrę Ninja. Po latach spędzonych w Nowym Jorku, Francji i Brazylii, gdzie zgłębiała kulturę ballroomu, Lasseindra wraca do domu, by prowadzić warsztaty z voguingu.
Podążając za nią i jej uczniami, odkrywamy życie queerowej społeczności w Gujanie Francuskiej, poznajemy ich zmagania i nadzieje. To inspirujący film o wytrwałości i ekspresji, który odsłania nie tylko unikalne aspekty tej społeczności, ale także siłę, jaką daje sztuka i wspólnota. Fabulous to opowieść pełna pasji i autentyczności, którą warto zobaczyć, by zrozumieć, jak różnorodne mogą być historie osób LGBTQ+.
O reżyserce:
Po ukończeniu studiów antropologicznych i uzyskaniu tytułu magistra dokumentalistyki, Audrey Jean-Baptist od dziesięciu lat pracuje jako asystentka reżysera telewizyjnego i kinowego. Równolegle reżyseruje własne filmy, szkoli się w pisaniu scenariuszy i uczestniczy w kilku rezydencjach pisarskich. Zrealizowała swój pierwszy film dokumentalny Fabulous, wyprodukowany przez Six OnzeFilms.
Jak sama mówi:
Przez kilka lat pracowałam nad filmem fabularnym o powrocie do kraju gujańskiego tancerza. Zaciekawiła mnie wtedy postać mężczyzny powracająca w otoczeniu mojego ojca: tajemnicza postać tego, który znika, który opuszcza terytorium, w którym się urodził, który buduje nowe życie z dala od Cayenne, nigdy tam nie wracając. Kiedy spotykam Lasseindrę Ninja, rozumiem, że to odejście, to wygnanie, nie jest tylko ucieczką, ale raczej poszukiwaniem. Poszukiwanie miejsca, w którym można być sobą, bez rozpadania się pod presją społeczną związaną z przypisaniem płci. Szybko zaproponowałam Lasseindrze, by została główną bohaterką filmu, ale po kilku spotkaniach pomysł stworzenia fikcji stał się daremny. Postać, którą sobie wyobrażałem, była już przede mną. Nie była w Gujanie Francuskiej od ponad dziesięciu lat, ale zgodziła się tam wrócić, by nakręcić film. Porzuciłam wstępny scenariusz i zaczęłam Fabulous.