SEANSE:
30.11.2024 – bez rozmowy z twórcami
01.12.2024 – Q&A z twórcami
Heaven Reaches Down To Earth reż. Tebogo Malebogo (2020, RPA)
Chociaż w filmie Heaven Reaches Down to Earth intymność ukazana jest tylko w nielicznych ujęciach to jest ona wszechobecna. Dwóch mężczyzn podróżuje w odosobnienie, a towarzyszący im płomień wystarcza, aby opowiedzieć o namiętności. Trzecią, równie ważną postacią w Heaven Reaches Down to Earth, jest natura – nie tylko jako tło wydarzeń, ale jako aktywny uczestnik, który obserwuje bohaterów i wchodzi z nimi w relacji, kwestionując nasze współczesne postrzeganie jej roli.
Reżyseria i scenariusz: Tebogo Malebogo
Zdjęcia: Jason Prins
Muzyka: Elu Eboka, Evan S. Roth
Występują: Thapelo Maropefela, Sizo Mahlangu
Kraje produkcji: RPA
Rok produkcji: 2020
Czas trwania: 10 minut
Nagrody i festiwale: Oficjalna selekcja – New Directors/New Films 2021, Internationale Kurzfilmtage Winterthur 2020, Clermont-Ferrand International Film Festival 2021, Tampere 2021, Chicago International Film Festival 2020, Provincetown International Film Festival (2021, Best Queer Short Film award), Ciclope Awards (2021, BEST NEWCOMER), Leiden Shorts (2021, Best International Short), Quibdó África Film Festival (2021, Best script)
Home is a place You burn down reż. Saif Arbee
Dom powinien być miejscem, gdzie możemy czuć się bezpiecznie. Być w pełni sobą i odpocząć od zmartwień. Niestety jak wiemy często tak nie jest. Znają to dobrze osoby z przemocowych domów oraz osoby wykluczane w krajach swojego urodzenia. Sytuacja, gdzie dom jest dla nas miejscem, w którym doznajemy traumy, gdzie nie czujemy się u siebie jest ciężka, bo powoduje stały stan niepokoju i braku. Dom bowiem, niezależnie od tego jaki był wpłynął na nasze ukształtowanie i jest to miejsce, które rozumiemy najlepiej, ale być może mimo to mamy ochotę z niego nieustannie uciec. W tym krótkim eseju filmowym zostajemy zabrani do domu, który został dawno temu naznaczony przez kolonializm, a piętno, które ten system pozostawił stale towarzyszy codziennemu życiu mieszkańców Cape Town.
Reżyseria i scenariusz: Saif Arbee
Zdjęcia: Lili Bo Ming
Montaż: Priya Jeram-Patel, Cian Geraghty
Występują: Lukhanyiso Skosana
Kraje produkcji: RPA
Rok produkcji: 2023
Czas trwania: 7 minut
Bio reżysera:
jest artystą multimedialnym, pisarzem i reżyserem z Durbanu, KwaZulu Natal. Zaczął publikować i wykonywać poezję w szkole średniej, a później występował na międzynarodowych festiwalach poetyckich i instytucjach, takich jak Poetry Africa, Standford University i RISCO Festival w Sao Paulo. Saif obecnie mieszka w Kapsztadzie, nagrywając album rapowy, reżyserując teledyski i tworząc grafiki na 10-lecie Trans Collective w 2025 roku. Instagram: @ddysaifey
Lying Fire reż. Jessica Lauren Elizabeth Taylor
Tożsamość seksualna, preferencje seksualne i fantazje seksualne, wszystko to jest zepchnięte do sfery tabu i nie wolno o tym mówić, szczególnie, kiedy nie wpasowuje się to w zadane nam z góry ramy. Oczywiście to co stłumione wraca do nas często w przerażających postaciach fanatyzmu, strachu, wstydu, gniewu, przemocy. Więc jedynym co nam pozostaje, gdy nas to dotyka to spróbować się pogodzić z naszą innością i zbudować zdrowszą relację z samym sobą. W tę niezwykle intymną podróż zabierają nas bohaterki Laying Fire. Pozostaje nam jedynie podążać za nimi w nieznane i zastanawiać się, czy sami przebyliśmy już tę podróż, czy być może nadal coś przed sobą ukrywamy.
Reżyseria i scenariusz: Jessica Lauren Elizabeth Taylor
Zdjęcia: Dalia Huerto Cano
Montaz: Dalia Huerto Cano
Muzyka: Ari Robey-Lawrence
Występują: Camara Lundestad Joof, Jae Nyamburah, Marie Cole
Kraje produkcji: Norwegia
Rok produkcji: 2023
Czas trwania: 16 minut
Nagrody i festiwale: Faroe Islands Minority Film Festival, Oslo Fusion International Film Festival, Copenhagen Short Film Festival, BFI Flare: London LGBTQI+ Film Festival, Lusaka Contemporary Art Centre
Poeler Luft reż. Massiamy Diaby
Niespodziewane spotkanie po latach przywołuje przykre wspomnienia, ale niesie ze sobą również okazję do wyrażenia głęboko schowanego gniewu. Bogaty w wydarzenia dzień Toni, zaczyna się na przyjemnym spędzaniu czasu na plaży ze swoją dziewczyną, prowadzi przez powrót do szkoły, gdzie przeżywała ciężkie chwile, a kończy się przykrym zwrotem akcji. Film pozostawia nas z pytaniem, jak bardzo nasze poglądy polityczne kształtują nasze kontakty z innymi, czy możemy jakoś zapobiec rozpowszechnianiu się faszyzmu i wreszcie, jak można rozpoznać niebezpiecznego fanatyka.
Reżyseria i scenariusz: Massiamy Diaby
Zdjęcia: Pia Pentzlin
Montaz: Pia Pentzlin
Występują: Massiamy Diaby, Philip Steinheuser, Otto Calmeijer Meijburg
Kraje produkcji: Niemcy
Rok produkcji: 2024
Czas trwania: 23 minuty
reżyser:
Massiamy Diaby jest czarnoskórą queerową niezależną artystką mieszkającą w Berlinie. Urodziła się we Frankfurcie nad Menem, dorastała na bałtyckiej wyspie Poel, w Berlinie i Akrze. W 2020 roku ukończyła studia aktorskie na Folkwang University of the Arts w Essen. Jest aktorką, filmowcem, tworzy własne spektakle teatralne i pisze poezję. Prace Massiamy mają na celu demontaż struktur władzy i przekazywanie tematów politycznych jako doświadczeń emocjonalnych. Krytycznie włącza się w swoje prace i zastanawia się nad własnymi przywilejami, aby przełamać pozorną obiektywność sztuki. POELER LUFT to debiutancki film krótkometrażowy Massiamy, który miał swoją premierę na Afrika Film Festival w Kolonii.
The Enchanted day of the eres reż. Coraci & Julio
Dobrze jest widzieć duchowość, która nie wyklucza a wspomaga osoby queerowe. Bowiem żyjąc w Polsce, jesteśmy raczej przyzwyczajeni do tego, że religijność wyklucza. Że jest sferą, która jest jeszcze bardziej przepełniona uprzedzeniami niż laicka część społeczeństwa, która też przecież nie jest przyjazna dla osób LGBTQ+. Ten przykład, który możemy zobaczyć dzięki Suzy, przypomina, że duchowość stanowi dla wielu osób istotną część życia i może być siłą i wsparciem dla marginalizowanych, a nie tylko kolejną przeszkodą na drodze do wyzwolenia.
Reżyseria: Coraci Ruiz, Julio Matos
Scenariusz: Zan Barberton
Zdjęcia: Coraci Ruiz
Montaz: Luiza Faga
Muzyka: Alessandra Leao
Występują: Suzy Santos
Kraje produkcji: Wielka Brytania
Rok produkcji: 2023
Czas trwania: 11 minut
O reżyserach :
Julio i Coraci byli współzałożycielami brazylijskiej firmy Cisco Lab zajmującej się produkcją filmów dokumentalnych w 2003 roku, aby pracować nad tematami związanymi z kulturą, środowiskiem, prawami człowieka i polityką.
Wyreżyserowali i wyprodukowali kilka filmów i seriali telewizyjnych. Pierwszy film fabularny duetu, „Letters to Angola” (2012), wziął udział w kilku festiwalach i zdobył nagrody w Brazylii, Angoli, Portugalii i Belgii; „Threshold” (2020), wyreżyserowany przez Coraci i wyprodukowany przez Julio, był pokazywany na ponad osiemdziesięciu festiwalach w różnych krajach i otrzymał dwadzieścia dwie nagrody w Brazylii i za granicą; „Blooming on the asphalt” (2022), wyreżyserowany przez obu, był pokazywany na festiwalach w siedemnastu krajach i otrzymał piętnaście nagród w Brazylii i za granicą.
The house of of Lebeija reż. Fredgy Noel
Dla osób z marginesów szczególnie istotne jest znalezienie swojej społeczności. Bez takiej formy wsparcia można czuć się zupełnie osamotnionym i bez nadziei na lepsze jutro. Stąd też najtrudniejszym okresem dla wielu osób queerowych jest dorastanie wśród rodziny, która nie została wybrana, lecz przypadkowo w niej się urodziliśmy. Ten zbiór mówionych listów do siebie z młodości pokazuje, że przetrwanie trudności, bycie prawdziwą sobą, piękną i pełną godności jest możliwe.
Reżyseria i scenariusz: Fredgy Noel
Zdjęcia: Fredgy Noel
Montaż: Fredgy Noel
Muzyka: Khalif Diouf
Występują: Samil LaBeija, Krystal LaBeija, Jasmine Rice LaBeija, Bougie LaBeija, Jeffrey LaBeija, Diovanna LaBeija, Vivian LaBeija,
Kraje produkcji: USA
Rok produkcji: 2022
Czas trwania: 10 minut
Nagrody i festiwale: Oficjalna selekcja Tribeca Festival 2022
You don’t have to like me reż. Safiyah Chiniere
Więzy rodzinne zawsze stanowiły istotny problem dla społeczności LGBTQ+. Oceny podszyte homofobicznymi, transfobicznymi, heteroseksistowskimi stereotypami często prowadzą do rozpadu rodzin i tragedii związanej z lądowaniem na bruku. Potrzeba wpasowania się w społeczne normy zazwyczaj w nieuświadomiony sposób jest projektowana na wszystkich bliskich w otoczeniu, jak to się dzieje w sytuacji zaprezentowanej w filmie. Osoby, które starają się zanadto nie wyróżniać z tłumu
odbierają jako osobistą zniewagę, że bliskie osoby nie chcą się chować z tymi cechami, które innym nie pasują. A przecież, jak mówi w filmie, główna bohaterka: “Nie musisz mnie lubić, po prostu mnie szanuj”.
Reżyseria i scenariusz: Safiyah Chiniere
Zdjęcia: Leonardo Schober
Montaż: Billy Brown
Występują: Jalese Ayana, Samuela John, Demi Rock, Trevania Layne, Mrs. Jennifer Burrell
Kraje produkcji: USA
Rok produkcji: 2023
Czas trwania: 9 minut