filmy

NIEBIESKI SŁOŃ

 

POLSKA PREMIERA / POLISH PREMIERE

 

Opowieść o miłości i demonach.

Sarah Mourad, „Cairo Post”

 

W egipskich odmętach szaleństwa / Egyptian mouth of madness

Egipskie kino grozy to rzadkość nie tylko na arenie międzynarodowej, ale i na tamtejszym lokalnym poletku. Ale nie sam ten fakt czyni film Marwana Hameda interesującym. Bo choć na pierwszy rzut oka „The Blue Elephant” może się wydawać dziełem epigońskim, odbitym od, dajmy na to, „Milczenia owiec”, nareszcie pęka fabularny sznureczek i starannie nanizane korale z łoskotem opadają na ziemię. Film opowiada o psychiatrze Yehii Rashedzie, który po paru latach intensywnego leczenia depresji hazardem i używkami powraca do pracy w zakładzie psychiatrycznym. Jednym z pensjonariuszy placówki okazuje się jego dawny kolega, skazany za brutalne zabójstwo żony. Rashed zostaje przezeń wciągnięty w szereg psychologicznych gierek sięgających daleko poza horyzont ludzkiej percepcji, prosto do świata okultystycznych paranoi. Reżyserowi film oraz jego scenarzyście Ahmedowi Mouradowi udaje się okiełznać wizualne tropy charakterystyczne dla kina amerykańskiego (te ciemne okulary niezdejmowane nawet przy zasuniętych roletach!) i stworzyć film o własnej tożsamości.

///

Egyptian horror films are not only a rare creature on the international circuit but also in their local market. But this isn't the main reason Marwan Hamed's film is worth mentioning. Albeit at first glimpse „The Blue Elephant” may seem an imitation, based on, for example, “Silence of the Lambs”, after a time the narrative structure breaks and diverges from the set path into new directions. Psychiatrist Yehia Rashed, after several years of fighting depression with gambling and drugs, returns to work at a mental institution. One of the patients turns out to be his former colleague, convicted for the brutal murder of his wife. Rashed soon entangles himself in a web of intricate psychological games that transcend normal human perception, placing him in a world of occult paranoia. Hamed and the scriptwriter Ahmed Mourad manage to command visual tropes prevalent in American cinema (dark sunglasses remain on even when blinds are closed!) and create a movie with its own distinct identity.

Autor: Bartosz Czartoryski

 

Nagrody / wyróżnienia:
2015 Narodowy Festiwal Filmu Egipskiego – nagrody Horusa dla najlepszego aktora i aktorki

///

Awards and festivals:
2015 Egypt Awards – Best Actor, Best Actress

 

Marwan Hamed – urodził się w 1977 roku, ukończył Kairski Instytut Filmowy w 1999 roku. Po współpracy z egipskimi reżyserami zadebiutował kasowym “The Yacoubian Building” (2006) opartym na miedzynarodowym bestsellerze autorstwa Alaa Al Aswany i uwżanym za najdroższy dotychczas film egipski. Druga fabuła  “Ibrahim Labyad” (2009) została osadzona w podziemnym światku Kairu. Marwan obecnie pracuje nad oczekiwanym thrillerem “Diamond Dust”.

///

Marwan Hamed – born in 1977, graduated from the Cairo Film Institute in 1999. After working with top Egyptian directors, he debuted with box-office record holder “The Yacoubian Building” (2006) based on the Alaa Al Aswany international bestselling book and considered the most expensive Egyptian film ever made. His second feature “Ibrahim Labyad” (2009) was set in the underground world of Cairo. Marwan is currently working on the eagerly anticipated thriller “Diamond Dust”.

 

Tytuł polski: 

Niebieski słoń

Tytuł oryginalny: 

The Blue Elephant

Reżyseria: 

Marwan Hamed

Czas trwania: 

170'

Kraj produkcji: 

Egipt

Rok produkcji: 

2014