filmy

Królowa Katwe / Queen of Katwe

KRÓLOWA KATWE

 

Opowieść z głębi serca.

Peter Bradshaw, "The Guardian"

 

Kobiecy szach-mat / Female checkmate

Kiedy przepaść między biednymi i bogatymi powiększa się, potrzebny jest superbohater, który ją zasypie. U Miry Nair to obdarzony muskularnym ciałem Davida Oyelowo nauczyciel gry w szachy, którego upór doprowadza do przyjęcia grupy dzieciaków ze slamsów do ekskluzywnej szkoły. Mężczyzna ma zapał i energię dorównującą Johnowi Keatingowi ze „Stowarzyszenia umarłych poetów”. Ale „Queen of Katwe” nie świeci światłem odbitym od białych filmów ani literatury. To pełnoprawne, czarne kino, które daje nam możliwość podejrzenia zwyczajów, strojów i codzienności Ugandyjczyków. Jednocześnie spełnia funkcję właściwą X muzie: przywraca wiarę i nadzieję w to, że przeciwności są do pokonania i że zawsze znajdzie się ktoś, kto stanie w obronie słabszych. Mimo lekkości, z jaką opowiada historię, reżyserka nie popada w naiwność ani stereotypy. Nie upiększa rzeczywistości slamsów, ale dostrzega małe radości ich mieszkańców, zaś w awansie klasowym bohaterki widzi cenę - potu, upokorzeń i łez. Dodatkową siłą opartego na faktach filmu jest perspektywa młodej dziewczyny. Na drabinie społecznej podciąga się dzięki pomocy mężczyzny, ale dobrze wiemy, że w przyszłości to ona wyciągnie rękę do stojących niżej.

///

Based on a true story. Chess is the game of the elite. Robert, a chess teacher, attempts to bridge the divide between the rich and the poor by incessantly working for a private school to take in slum kids. Robert is full of energy and endeavor, much like that of John Keating from “The Dead Poet's Society”.  But “Queen of Katwe” is not a carbon copy of 'white cinema'. It remains fully fledged 'black cinema', which gives the audience a glimpse of habits, outfits and everyday Ugandan life. Simultaneously it fulfills its role as the X muse: reaffirming hope that all adversities are conquerable and the weak will always find their protector. Despite the story's lightness, the director avoids the pitfalls of naivety or stereotypes. Slum areas are not sugarcoated, albeit everyday joy seeps through the mundanity, whilst climbing the social ladder comes at a price – sweat, humiliation and tears. During this ascent the girl Phiona Mutesi is aided by a man, but in the future it remains obvious that the tables will turn. Starring - Oscar winner Lupita N'yongo and David Oyelowo.

Autor: Artur Zaborski

 

Nagrody / festiwale:
2016 Women Film Critics Circle Awards – najlepszy film rodzinny
2016 African-American Film Critics Association – najlepszy film roku (10. miejsce)
2016 Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto – nagroda publiczności (3. miejsce)

///

Awards and festivals:
2016 Women Film Critics Circle Awards – Best Family Film
2016 African-American Film Critics Association – Best Film (10th place)
2016 Toronto IFF – III place Audience Award

 

Mira Nair – urodziła się w 1957 roku w Bhubaneshwar, Orissa w Indiach. Sławna indyjska reżyserka znana z kontrowersyjnych tematów swoich fabuł i dokumentów. Nair ukończyła socjologię na Uniwersytecie Harwarda, gdzie jej dyplomem był pierwszy dokument “Jama Masjid Street Journal” (1979). Po tym nastąpiła seria dokumentów “Children of a Desired Sex” “Dzieci upragnionego seksu” (1987) o patriarchalnym społeczeństwie indyjskim i “Indyjski Kabaret” (1985), portret dwóch striptizerek. Najbardziej znana z filmów, które zdobyły uznanie krytyków “Salaam Bombay!” (1988), “Mississippi Massala” (1991), “Kama Sutra: A Tale of Love” (1997), “Monsoon Wedding” (2001), “Vanity Fair” (2004), “The Namesake” (2006), “Amelia” (2009), “The Reluctant Fundamentalist” (2012). Wyszła za Ugandyjczyka, dzieli czas między Ugandę i Nowy Jork. W Ugandzie założyła Szkołę Filmową Maisha, której celem jest rozwój lokalnej kinematografii.

///

Mira Nair – born in 1957 in Bhubaneshwar, Orissa, India. Famed Indian director known for her documentaries and feature films dealing with controversial subject matter. Nair completed sociology at Harvard University, where her thesis was her first documentary, “Jama Masjid Street Journal” (1979). This followed with a series of real-documentaries “Children of a Desired Sex” (1987) on India's patriarchal society and “India Cabaret” (1985), a portrait of two aging striptease dancers. She is however most known for her critically acclaimed films “Salaam Bombay!” (1988), “Mississippi Massala” (1991), “Kama Sutra: A Tale of Love” (1997), “Monsoon Wedding” (2001), “Vanity Fair” (2004), “The Namesake” (2006), “Amelia” (2009), “The Reluctant Fundamentalist” (2012). Married to a Ugandan national she splits her time between Uganda and New York. Whilst in Uganda she funded and set up the Maisha Film  School dedicated to building a local film industry.

 

Tytuł polski: 

Królowa Katwe

Tytuł oryginalny: 

Queen of Katwe

Reżyseria: 

Mira Nair

Czas trwania: 

124'

Kraj produkcji: 

USA

Rok produkcji: 

2016