filmy

KATI KATI

 

POLSKA PREMIERA / POLISH PREMIERE

 

Stanowiący wspaniałą niespodziankę „Kati Kati” odwołuje się do najlepszych filmowych tradycji (…), unikając stylistycznych pułapek i klisz gatunkowych.

Michael Siciński, Cinemascope

 

Kenijskie duchy przeszłości i teraźniejszości / Kenyan ghosts of the past and present

Gdzieś w środku obcej, wyludnionej przestrzeni kenijskiej sawanny budzi się ze snu główna bohaterka filmu, Kaleche. Kobieta straciła pamięć – nie wie, kim jest ani skąd się wzięła tu, gdzie ją zastajemy. Wkrótce spotyka wędrujące po okolicy postaci, które uświadamiają jej, że nie żyje i po śmierci znalazła się w swojego rodzaju czyśćcu – uśpionym, znieruchomiałym świecie, gdzie wszyscy zdają się cierpieć na amnezję i czekać na zmianę, która nigdy nie nadchodzi.

Zrealizowany w Kenii we współpracy z Niemcami (jednym ze producentów był Tom Tykwer) film podbił serca festiwalowej publiczności. Aż trudno uwierzy, że to dopiero pełnometrażowy debiut pochodzącego z Nairobi Mbithiego Masyi, znanego dotąd ze swoich osiągnięć w video-arcie. Twórca zbudował pełną i wymowną wizję świata, która zostaje w pamięci na długo. Poetycka opowieść to także metaforyczny obraz współczesnej Kenii, która od kilku lat mozolnie wychodzi z sytuacji kryzysu, ale wciąż napotyka na ogromne problemy.

///

The film's protagonist Kaleche awakes in the middle of a strange, secluded Kenyan savanna. With no recollection of her past, she knows not who she is nor how she came to be here. She soon comes upon other people wandering around the area, who inform her that she is dead and now finds herself in some sort of purgatory – a sleepy, quiescent world, where everyone seems to have amnesia and waits for change that never comes.  

This Kenyan-German coproduction (one of the producers is famed director Tom Tykwer) won the hearts of the festival audiences worldwide. So much so that it is hard to believe that this is but the debut feature of the Nairobi-based Mbithi Masyi, primarily known for videoart. This poetic story is also a metaphorical portrayal of contemporary Kenya, which struggles to emerge from an ongoing internal crisis.

Autorka: Magdalena Bartczak

 

Nagrody / wyróżnienia:
2016 Toronto International Film Festival – nagroda FIPRESCI dla największego filmowego odkrycia
2017 Palm Springs International Film Festival – specjalna nagroda jury dla reżysera w kategorii „Nowe Głosy / Nowe Wizje”

///

Awards and festivals:
2016 Toronto IFF – FIPRESCI Discovery Award
2017 Palm Springs IFF – Special Jury Award

 

Mbithy Masyi – urodzony i wychowany w Nairobi. Filmowiec, pisarz i artysta, który zaczynał karierę w reklamie. Sława przyszła podczas współpracy z bardzo eksperymentalnym kolektywem Just A Band, z którego przeszedł do film i muzyki. Na przestrzeni czterech lat pracował nad wieloma instalacjami video w tym „Kudishnyao!”, który trafił na ekspozycję Rush Gallery w Nowym Jorku w 2012 roku. Mbithi Masya jest sławnym reżyserem wideoklipów.

///

Mbithy Masyi – born and raised in Nairobi. Filmmaker, writer and artist Mbithi Masya began his career in advertising. Fame came with the highly acclaimed experimental art collective Just A Band, from where he moved into film and music. Over the course of four years he worked on several video installations, including „Kudishnyao!” which was hosted at the Rush Gallery in New York in 2012. Also a renowned music video director.

 

Tytuł polski: 

Kati Kati

Tytuł oryginalny: 

Kati Kati

Reżyseria: 

Mbithi Masya

Czas trwania: 

75'

Kraj produkcji: 

Kenia, Niemcy

Rok produkcji: 

2016