filmy

GANG Z ANTYLI

 

Francuskie blaxploitation / French blaxploitation

Paryż, lata 70. Jimmy, jak wielu imigrantów z Antyli Francuskich przesiedlonych w ramach programu rządowego, czuje się oszukany i upokorzony – zamiast obiecanych perspektyw i stabilnej, dobrze płatnej pracy, trafił w wir nędzy i uprzedzeń. Sfrustrowany i pełen niezrealizowanych ambicji, dołącza do grupy rabusiów pod przewodnictwem charyzmatycznego, mającego niebezpieczne koneksje Politika. Napadając na urzędy pocztowe, Jimmy odzyskuje godność, ale nie stabilizację: uwikłanie w pokrętny kodeks honorowy półświatka doprowadza do przewartościowania dotychczasowych relacji z kobietami jego życia – córką, dziewczyną i babką.

Oszczędny, oskarżycielski film może kojarzyć się z amerykańskimi produkcjami nurtu blaxploitation. Tu także chodzi o rasową dumę i potrzebę wyrażenia sprzeciwu wobec opresji „białego” świata. Z tą różnicą, że reżyser dostrzega ich fasadowość. Flamand-Barny z powodzeniem oddaje duszną, pełną wewnętrznych tarć atmosferę pierwszych lat kryzysu imigranckiego w Europie.

///

Paris, 1970s. Jimmy, like many immigrants from the French Antilles moved through a government program, feels cheated and degraded – instead of the promised land and a stable, well-paid job he spirals into poverty and confronts widespread prejudice. Frustrated and full of unfulfilled ambitions Jimmy joins a gang of robbers under the leadership of the charismatic and dangerously connected Politik. By attacking post offices Jimmy reclaims vestiges of dignity, albeit his life remains unstable: caught up in the specious code of honor of the underworld causes a reevaluation of his relationship with women – his daughter, girlfriend and grandmother.

This toned down, accusatory film brings about comparisons to the American blaxploitation genre. Here we also have a tale of racial pride and a necessity to counter the oppression of the „whites”. The only difference being that the director is fully aware of the façade of such a vision. Flamand-Barny successfully portrays the stifling, internally conflicted atmosphere of the first years of the immigrant crisis in France and Europe.

Autor: Piotr Pluciński
 

 

Jean-Claude Flamand-Barny – urodzony na Gwadelupie obecnie mieszka we Francji. Samouk, który filmową karierę zaczynał jako aktor w filmie „Metisse” (1984) Mathieu Kassovitza. W 1994 roku zadebiutował z krótkometrażowym „Putain de Porte”, w którym wystąpili Vincent Cassel, Mathieu Kassovitz and Léa Drucker. Potem kontynuował współpracę z Mathieu Kassovitzen a następnie z Jacquem Audiardem. W 2005 roku Flamand-Barny nakręcił na Gwadelupie swój debiut fabularny „Nèg Maron”. „Gang z Antyli” jest jego filmem studenckim.

///

Jean-Claude Flamand-Barny – born in Guadeloupe, but now a resident of France. Self-taught, he began his film career as an actor in Mathieu Kassovitz's „Metisse” (1984). In 1994 he debuted with the short film, „Putain de Porte” that featured Vincent Cassel, Mathieu Kassovitz and Léa Drucker. He continued to work with Mathieu Kassovitz and then with Jacques Audiard. In 2005 Flamand-Barny made his feature debut with his Guadeloupe-made „Nèg Maron”. „The Gang From Antilles” is his sophomore feature.

 

Tytuł polski: 

Gang z Antyli

Tytuł oryginalny: 

Le gang des Antillais

Reżyseria: 

Jean-Claude Flamand-Barny

Czas trwania: 

90'

Kraj produkcji: 

Francja

Rok produkcji: 

2016